Szeretem, ha a mese végül a gyerekeké lesz.
Egyre jobban hozzájuk idomul a történet, ahogy a rétegeket lebontjuk a meséről. Ahogy egyre beljebb kerülünk. Lassan minden gyerek megtalálja azt a meserészt, és azt az eszközt, ahogy könnyedén kapcsolódni tud hozzá.
Befogadó figyelemmel. Bábrajzolással. Díszletrajzolással. Bábjátékkal.
Hozzák a saját történeteiket. Beleviszik az érzelmeiket. Így lesz egyedi minden alkalom. Egy ilyen mesetér volt az álmom. Ezért alakítom így a bábfoglalkozásokat.
Hol nyílik tere az improvizációnak a Meseépítő bábfoglalkozásokon belül?
Minden mesemegismerési lépcsőfokon.
Először meséléskor.
Például a brémai muzsikusban a rablók lakomáját úgy mesélem, hogy nagyrészt a gyerekek kedvenc édességeiből álljon össze. Ha szeretnének itt belevinni a mesébe saját emelet, beemelem és visszük tovább magunkkal. Ha valaki már itt szeretne bevonódni, lehetősége van rá.
Másodszor rajzoláskor.

Lenyűgöz a gyerekek leleményességre és kreativitása. Például még mindig Brémai muzsikusok meséjénél maradva felhők és a tartó pálcájuk bábrajzolás közben átalakult egyszer almafává, így bekerültek a mesébe.
Vagy amikor a három kismalac mesében a fazék akkora lett, hogy az egész házat elfoglalta. A bábok között pedig mindig vannak extra mellékszereplő bábok is, pl. süni, mókusok, madarak illetve felhők. Hogy bekerülhessenek a mesébe, ha valakit megszólítanak. Hogy aki így kapcsolódik a meséhez a rajz által színezhessen és alakíthasson. Ha épp kismadarat vagy almafát, akkor annak lesz helye és tere a mesében.
Harmadszor bábozáskor.
Aki szeretne szerepel. Aki szeretne néző lesz. Ha nézőből szeretne átváltani szereplővé megteheti. Akik nem szeretnének főszereplők lenni, de mégis szerepelni szeretnének ugyanúgy lehetőséget kapnak a mesében a kapcsolódásra és beleszövik magukat. Hozzák a felhőt, az almafát, a süniket. Ha szeretne beszélni, akkor a bábos beszél, ha nem szeretne akkor én beszélek helyette. Minden csupa lehetőség és játék.
Igazi otthonos mesetér.
Figyelünk egymásra és a mesére. A mesénkre, ami akkor és ott csak a miénk.
Negyedszer és ötödször: bábkészítéskor és a spontán bábos játék során.

A bábkészítés során a bábot magának készíti az ovis és haza is viheti és beleteheti minden aznapi ötletét, gondolatát. Megfogja és megtarthatja. Otthon is tovább játszhat vele.
Igazi kincs egy saját alkotás, ami egyszerre életre keltés is. Hisz a mozgatás, a bábbá válás a bábkészítés szoros tartozéka. Anélkül csak bábu lenne. Életre kell kelteni a figurát és ez egy olyan apró, de mégis jelentős csoda, ami örömmel és erővel tölti el a gyerekeket.
A spontán bábjáték emellett teret ad az érzelmek kifejezésére is. Itt lehet kísérletezni, felfedezni és a báb bábbeszédes ereje is teret kaphat. El lehet varázsolódni egy árnybábbal a lepedőparaván előtt és mögött, kipróbálni a fény és a sötét játékát. vagy egy kiszínezett bábbal az asztalon táncra perdülni vagy fogócskázni a többi bábbal.
Egy ilyen meseteret álmodtam meg és hoztam létre tele gyerekekkel, bábokkal és spontán játékkal.
Somfay Alexandra bábpedagógus
Szeretnéd, hogy legyen Mentasárkány Meseépítő bábfoglalkozás a te ovidban is?
ITT több leírást, árat, elérhetőséget találsz még a Mentasárkány Meseépítő bábfoglalkozásokról.
Tudtad, hogy a BÁBbeszéd is lehet segítő eszköz a kezedben, hogy könnyebben kommunikálj az ovis gyerekeddel? Érdekel, hogy hogyan könnyíti meg a bábozás a kommunikációt közted és az ovisod között?