Hogyan segíti a kommunikációt a BÁBbeszéd? 2. rész. Hol rejtőzik a titok?

Hol van ebben a bábos-játékos kommunikációban a TITOK? Van -e benne? Miért működik a BÁBbeszéd?
Milyen törvényszerűségek működtetik? 
Az óvodás gyerek jobban tud azonosulni a bábbal. Könnyebben figyel rá, és jobban megérti a kérésed vagy kérdésed általa. Könnyebben kifejezi az érzéseit, ha bábbal kérdezed. A feszültségoldásban is segíthet, ha elbábozza az őt ért élményeket. 
Számomra az eredménye a TITOK, a kincs.
Természetes és mély erőt érzek a bábos-játékos kommunikációban. Anyaként és bábpedagógusként is. Ezért írok ennyit a BÁBbeszédről. Ezért használom a mindennapokban hisztiből való kizökkentésre. Ami “csak” egy játékos segítség. De. Ha sietni kell, ha veszekedés generálódna hisztiből, ha fáradt és türelmetlen vagyok az észérvekhez és lassú megoldásokhoz: életmentő lehet a BÁBbeszéd.
 

 
Az érzelemkifejezésben segítő erejét pedig máshogy nem is tudnám pótolni. A rövid improvizációs játékok sokszor segítettek nekem megoldani bonyolult helyzeteket. Például, amikor az óvodai beszoktatáskor nem tudtam, hogy mi bántja a kisfiamat az akkori kedvenc Morzsi bábunknak elmondta, amit nekem anyának nem mondott el. Az, hogy akkor, ott a bábbal megbeszéltük és kisimítottuk a történetet nekem nagy öröm volt. Tudom, hogy nem óvhatom meg a gyerekemet minden rossz élménytől. De megnyugtat, hogy van egy eszköz a kezemben, ami segíthet, hogy helyére kerüljenek az élmények, indulatok, érzelmek.
 
Emellett mindig újra rácsodálkozom milyen erős szeretettel tudják ölelni a gyerekek a bábot, és mennyire otthon érzik magukat ebben az átmenti térben, amit a bábos játék nyújt nekik. Hogy hogyan lesz általuk a csoda, amit a báb adni tud: eleven és igazi. És felnőttként a bábos-játék révén te is bekapcsolódhatsz ebbe. Megismerhetsz olyan érzéseket a gyerekben, olyan indulatokat, amiket még életkori sajátossága miatt nem tudna neked elmondani. Ez anyaként szerintem igazi kincs. Nekem az.
 
 
Egyre több anyukától kapok hasonlóan jó visszajelzéseket, akik maguk is kipróbálták már a bábos játékot. Csak bíztatni tudlak, hogy próbáld ki te is. És írd meg, ha már a te gyereked is azt kéri rendszeresen, hogy beszéltesd a bábot. 
 
   
 

Nem titok lapul itt, inkább törvényszerűségek illeszkednek egymáshoz: a bábos-játékos kommunikáció azért működik, mert:

» A báb egyfajta átmeneti tárgy. A gyereknél kisebb és egyenrangú figura, aki a szeretett felnőtt, azaz a te hangodon beszél, amikor a bábon keresztül beszélsz hozzá.
» A báb léte mindig cselekvés. Miközben beszél, egyszerre mozog is. Ez segít, hogy könnyebben megértse a bábos-játékos kommunikációt gyerek.      
» A bábbeszéddel megfogalmazott laza párbeszédben egy átmeneti tér keletkezik, melyben a gyerek valós világa és a báb játékos világa keveredik. Ami megkönnyíti a megértést. Ahogy a mesék is ilyen átmeneti teret nyitnak, ami feszültségoldó és a befogadást is segítik.
» Neked, szülőnek is segít, mert amikor a báb „bőrébe bújsz” kicsit kizökkensz. Másként beszélsz, jobban tudsz odafigyelni és könnyebben ráhangolódsz a gyerekedre.
» A báb nem köti gúzsba a gyerek fantáziáját. A valósághű játékokkal ellentétben, a báb a mag leegyszerűsített, a karaktereket inkább csak jelző formáival sokrétűbb beleélési lehetőséget nyújt.
» A báb lehetőséget ad arra, hogy a gyerek az őt körülvevő személyekkel kapcsolatos indulatait, konfliktusait kivetítse és eljátsza egy védett, átmeneti terepen.

 

 

Ha össze kéne foglalnom frappánsan a bábjáték titkát, nem tudnám.

Szerencsére ezt már Polcz Alaine megtette helyettem. Ezeknek az elemeknek az összessége adja a titkot, ami miatt a bábjátéknak ilyen nagy ereje van.

„Azért olyan hatásos a bábjáték, mert:
Képszerűez megfelel a gyermek vitális beállítottságának;
Dramatikusaz ősi átélési, megelevenítési forma dramatikus. Az álom, az ábrándozás is dramatikus. A gyermeki fejlődés aránylag későn ér el a fogalmi absztrakcióig. A dramatikus előadás sajátosan megfelel a gyermeki pszichének. De még ránk, mai felnőttekre is a vizuális, dramatikus előadás hat a legerősebben, mivel a fejlődéstanilag ősibb jelzőrendszerre támaszkodik.
Mozgásra épül e cselekmény. A gyermekeknél a vitális, mozgásos komponensek nagyon erősek. Tehát a mozgásra, mégpedig a saját mozgásával rokon mozgásokra jól reagál. A mozgásos élmény mámoros örömöt jelent. (…)
Művészi erejével hat. (…)
Jelképesa gyermek analógiás, jelképes gondolkodásának a bábjáték szimbolikus, mesei történésmódja megfelel meg.
Csodálatos Az élettelen bábu megelevenedik, él. Ez a csoda újból és újból átélhető valóság. A varázslat nyílt színen, a gyermek előtt történik meg. Nagyon érdekes, hogy ezt a csodát még akkor is élvezi, ha ő maga mozgatja a bábut. Ilyenkor a gyermek egy személyben alkotó-varázsló és az életre keltett figura is.
Az érzelmek kivetítését, azok reakcióját biztosítják a jó bábdarabok. Elfojtásokat, vágyakat, indulatokat lehet rajta keresztül kiélni, erősnek, hatalmasnak, csodálatosnak, hősnek lehet lenni, büntetni és jutalmazni lehet. S mindezt úgy, hogy a valóságban nincsenek következményei. A negatív után pozitív indítékokat és probléma-megoldási lehetőségeket nyújthatunk a gyermekeknek a bábjátékon keresztül.” (Dr. Polcz Alaine: A bábjáték lélektanáról)
 Somfay Alexandra bábpedagógus
 
Ui. Érdekel a Hogyan segíti a kommunikációt a BÁBbeszéd? sorozat többi része is?
Itt megtalálod:
 UUi. Kipróbálod a BÁBbeszédet?
 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *